Szeretettel köszöntelek a Táp klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Táp klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Táp klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Táp klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Táp klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Táp klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Táp klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Táp klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az SPS rendszer hazai bevezetése
Az agráriumnak a közeljövőben több jelentős változásra is fel kell készülnie. Ezek egyike az SPS rendszer várható 2009. év eleji bevezetésére való termelői és intézményi felkészülés.
Az Országgyűlés október 20-i ülésnapján fogadta el az egységes mezőgazdasági támogatási rendszer bevezetéséről és működtetéséről szóló törvényt.
I. Mi az egységes ( összevont) területalapú támogatási rendszer (SPS) lényege?
1. A közvetlen agrártámogatások döntő része termelési kötelezettség nélkül jár;
· Az SPS bevezetése a jelenlegi SAPS-hoz képest - e tekintetben nem jelent lényegi változást
2. A termeléstől függetlenített támogatások az egyes üzemek számára megállapított ún. jogosultságokkal hívhatók le, amelyek forgalomképes vagyoni értékű jogokat testesítenek meg;
· Az SPS bevezetése e tekintetben jelent lényegi változást
3. Ezek címzettjei az uniós jog szerint a földhasználók (nem a földtulajdonosok);
· Ha a jog mégis lehetővé tenné, hogy a támogatási jogosultságokat a földtulajdonosok kapják, az Magyarország számára nem lenne kedvező, hiszen forráskivonást idézne elő;
4. A támogatási összeg lehívásának két feltétele van:
· A kereszt-megfeleltetés előírásainak betartása (ellenkező esetben az MVH szankciókat léptet életbe);
· A támogatási összeg akkor hívható le, ha a jogosultság tulajdonosa – a megadott időpontban – megfelelő hektárszámú területet használ.
II. Miben áll az Egységes ( összevont ) Gazdaságtámogatási Rendszer (SPS) előnye?
A rendszer a termelők, fogyasztók és földtulajdonosok számára egyaránt jelentős előnyökkel szolgál. Tágabb értelemben a gazdaság és a társadalom egésze profitál a rendszerből.
1. Támogatja a fennálló üzemgazdasági rendet, ezért előnyös annak a 200 ezer üzemnek akik a közvetlen támogatás (SAPS-top up) rendszerben a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivataltól támogatást igényeltek. Előnyös számukra azért, mert középtávra kiszámíthatóvá teszi számukra a támogatások alakulását, finanszírozását, és stabilizálja az üzemeket.
3. Hozzájárul a magyar mezőgazdaság európai szintű versenyképességéhez. Világosan látni kell, hogy az európai piacon, amely eddig még jelentős piacvédelem mögött, de azon belül szabad verseny szerint működő mezőgazdasági vállalkozások nyerhetnek, illetve veszíthetnek. A magyar agrárpolitikának fő stratégiai célja, hogy a magyar mezőgazdasági üzemek versenyképesek legyenek, befolyásukat, a részesedésüket az egyes ágazatokban külön-külön és összességében is erősítsék, bővítsék.
III. Miért vezetjük be 2009-ben?
IV. Milyen a magyar SPS-modell?
1. A támogatási jogosultság minden üzemnél két részből tevődik össze:
· Regionális (területalapú, átalányjellegű, tehát üzemenként nem differenciált) komponens, amelyet az üzem által 2009-ben használt és bejelentett hektárok száma alapján állapítanak meg;
· Történelmi komponens, amelyet egyes 2006. évi nemzeti kiegészítő támogatási jogosultságok (vagyis egyedi, múltbéli teljesítmény) alapján állapítanak meg, e komponens tehát üzemenként differenciált. Fontos, hogy a 2003-ban létrehozott SPS rendszer, az EU-15 vonatkozásában is visszamenőleges 2000-2002 évi bázisokat használ. Jövőbeli bázis előzetes bejelentése spekulációs hullámot eredményezne. A Jegybank sem közli előre a kamatvágást. Uniós jogszabály rögzíti, hogy 2007-től a top up is csak az SPS elvei szerint nyújtható (vagyis számos jogcím esetén múltbeli bázis alapján). de a 2006. évi bázis mellett, nyitottak vagyunk a 2007. évben bekövetkezett változások figyelembevételére;
· Ez egy ún. vegyes vagy hibrid SPS-modell, amelyre több példa is van a „régi” tagállamokban;
2. A termeléstől függetlenített támogatások mellett, a tervek szerint, néhány támogatás termeléshez kapcsolt szubvenció marad, ilyen többek között
· A húshasznú tehenek tartásának támogatása;
· Az anyajuhtartás támogatása;
· A fehérjenövények termesztésének támogatása;
· A héjas gyümölcsök termesztésének támogatása;
· Az energianövények termesztésének támogatása.
3. Magyarország brüsszeli közvetlen támogatási forrásainak tervezett felosztása (2009)
· Összevont területalapú támogatás regionális komponense – 57,1 %
· Összevont területalapú támogatás történelmi komponense – 37,1 %
· Termeléshez kapcsolt támogatások – 5,3 %
· Nemzeti tartalék új belépőknek – 0,5 %
V. Melyek a támogatási jogosultságok átruházásának szabályai?
1. Támogatási jogosultság területtel vagy terület nélkül eladható, de csak területtel adható bérbe;
2. Támogatási jogosultság terület nélküli eladásának feltétele legalább egy alkalommal az üzem összes jogosultsága 80%-ának aktiválása, vagy az első évben kihasználatlan jogosultságok felajánlása a nemzeti tartalékba;
3. Támogatási jogosultság átruházása (eladás, ajándékozás, csere, tartási szerződés) esetén az állam a támogatási jogosultságok számának vagy értékének meghatározott százalékát elvonja („visszatartja”) az új belépők számára elkülönített nemzeti tartalék növelésére:
· Támogatási jogosultság földterület nélkül történő átruházása esetén az üzem jogosultságainak számát vagy névértékét 2011. december 31.-ig 50%-kal, 2012. január 1.-től 30%-kal csökkentik;
4. A visszatartás nem alkalmazható a támogatási jogosultságok tényleges vagy várható öröklése esetén, valamint olyankor, amikor a jogosultságokat mezőgazdasági tevékenységbe kezdő személynek adják el.
A kölcsönös megfeleltetés szabályainak betartása, mint támogatási feltétel
A magyar agrártársadalomra 2009-tôl újabb kihívás vár. Ez a kölcsönös megfeleltetés részét képező jogszabályban foglalt gazdálkodási követelmények bevezetése. Addig, amíg az összevont gazdaság támogatási rendszer bevezetése a magyar agrárium döntésétől függ, addig a kialakításában összekapcsolódó kölcsönös megfeleltetés bevezetése Magyarországnak a 2004-ben csatlakozott tíz új tagország döntő többségével együtt (Málta és Szlovénia már 2007. január 1-től bevezette) 2009- től fokozatos – három év alatt történő, ütemezetten történő – bevezetési időszakot követően teljes mértékben kötelező. A fokozatos bevezetés a jogszabályban foglalt gazdálkodási követelményekre vonatkozó közösségi, valamint nemzeti szabályok alkalmazására vonatkozik. Míg a kölcsönös megfeleltetés másik részét képező helyes mezőgazdasági és környezeti állapotra vonatkozó szabályokat a mezőgazdasági termelőknek az egységes területalapú támogatás (SAPS) igényléséhez már 2004- től be kell tartani. Ezeket a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) jelenleg is ellenőrzi.
A köztársasági elnök véleményezésre megküldte az Alkotmánybíróságnak a mezőgazdasági támogatási rendszer bevezetéséről és működtetéséről szóló törvényt. A döntés az Alkotmánybíróság kezében van.
Összeállította: Kormos Magdolna - kamarai tanácsadó
Tel: 30/375-1451
e-mail: kormos.magdolna@agrarkamara.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!